De ochtendspits op de A67 woensdagmorgen. (Foto: Hein van Bakel)

Moet de A67 naast slimmer ook breder?

vrijdag 19 januari 2018 - 13:24|Boyke Joosten

REGIO - Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft de eerste fase van het project om de A67 aan te pakken afgerond. Hierbij gaat het over het stuk tussen knooppunt Leenderheide (Eindhoven) en Zaarderheiken (bij Venlo). Maandag werd in Geldrop een inloopavond gehouden waarin de uitkomsten van de analyses werden gepresenteerd. Er liggen drie concepten klaar die nog niet in beton zijn gegoten en waarbij het combineren van punten ook nog altijd een optie is. Het lijkt al wel zeker dat smart mobility een belangrijke rol gaat spelen.

‘Smart waar het kan, capaciteitsuitbreiding waar het niet anders kan’, staat te lezen in het onderzoek tot dusver. Maar wat houdt dat eigenlijk precies in? Smart mobility is de inzet van innovatieve ICT-oplossingen om de doorstroom en de veiligheid van het verkeer te bevorderen. “Denk bijvoorbeeld aan vrachtauto’s die door middel van techniek aan elkaar gekoppeld worden. Dat wordt ook wel platooning of gekoppeld rijden genoemd. Dat wil zeggen dat ze heel dicht op elkaar kunnen rijden omdat de achterste meteen doorkrijgt wanneer de voorste remt”, zegt Wouter van Iperen, omgevingsmanager van het project. De twee uur durende inloopavond trekt in het eerste uur zo’n 30 geïnteresseerden. “We hebben een brief gestuurd naar iedereen die binnen een kilometer van de snelweg woont, om ze de kans te geven om te komen kijken. We willen graag transparant zijn.”

Drie oplossingen 
De analyse heeft drie clusters met mogelijke oplossingen opgeleverd. In het eerste plan heeft smart mobility de hoofdrol. Het tweede plan is een tussenweg tussen meer asfalt en smart mobility en de derde optie richt zich hoofdzakelijk op een extra rijstrook aan beide kanten van Eindhoven tot aan Asten. De drie plannen hebben ook verschillende punten gemeen. Zo wordt er sowieso ingezet op een oplossing voor de parkeerproblemen voor vrachtwagenchauffeurs en worden waar nodig de opritten verbeterd, zodat er makkelijker en veiliger kan worden ingevoegd. Ook wordt er gekeken naar een naar omstandigheden aan te passen inhaalverbod voor vrachtauto’s en eenzelfde flexibele maximum snelheid. Tevens wordt de informatievoorziening voor de snelheid en de parkeerplekken verbeterd. En ook wordt er gekeken hoe beter rijgedrag gestimuleerd kan worden.

Optie 1
In het eerste plan wordt dus vooral ingezet op smart mobility. “Daarbij wordt ook gekeken hoe we mensen uit de auto kunnen krijgen door bijvoorbeeld bij het plannen van de reis aan te geven dat ze op dat moment sneller met de trein zijn”, aldus Van Iperen. In dit plan wordt op enkele veiligheidshavens na geen extra asfalt aangelegd en wordt er vooral geïnvesteerd in de ontwikkeling en het in de lucht houden van de smart mobility-oplossingen.

Optie 2
Het belangrijkste verschil tussen plan 2 en de andere plannen is de aanleg van een weefvak tussen Leenderheide en Geldrop. Een weefvak is een met blokken gemarkeerde rijbaanscheiding waarbij vrachtauto’s en ander langzaam verkeer niet naar rechts hoeven. “Weggebruikers die bij Leenderheide de weg op komen en er bij Geldrop af willen en andersom kunnen op die baan blijven rijden. Ze hoeven zich dan niet door het verkeer te manoeuvreren”, aldus de omgevingsmanager. Van Iperen wijst naar een bord waarop met verschillende blauwe bollen de A67 staat afgebeeld. “Kijk, hoe groter de blauwe bol hoe meer ongelukken er zijn gebeurd. Zoals je kunt zien zijn er bij Geldrop de meeste ongelukken voorgevallen.” De maatregelen concentreren zich in de tweede optie daarom vooral op het wegvak tussen Geldrop en Leenderheide.

Optie 3
In de derde versie van de plannen wordt er een extra rijstrook aangelegd tussen knooppunt Leenderheide tot Asten. Dit plan is veruit het duurste en daarnaast ook het meest complex. Zo ligt de snelweg op verschillende plekken naast een beschermd natuurgebied zoals de Deurnsche Peel, Mariapeel en de Strabrechtse Heide. Wat de exacte kosten zijn voor alle drie de plannen moet nog worden onderzocht.

Planning
In de huidige beoordelingsfase wordt gekeken welk plan of welke combinatie van oplossingen de beste is. Hierbij hebben burgers de kans een zienswijze in te dienen. Vervolgens worden tussen april en juli 2018 de effecten van de uitgewerkte maatregelen op onder andere natuur, geluid, water en cultuurhistorie onderzocht. Daarna wordt tussen september en december 2018 op basis van de onderzochte effecten een voorkeurspakket samengesteld. Dit voorkeurspakket – wat dé oplossing voor de A67 moet zijn – wordt vervolgens nader uitgewerkt. Ook dit stuk wordt ter inzage aangeboden. Dan is het aan de politiek om er een klap op te geven. In 2022 zou uiteindelijk de schop de grond in moeten kunnen.

Gerelateerde nieuwsberichten

Het Rattenhol De Tweede Wereldoorlog woedde in de periode 1940-1944 ook in de Peel. Nu, 75 jaar later, staan we stil bij onze bevrijding. Een jaar lang blikken we in deze rubriek... 19 juni 2019 - 14:18
Basisschool Zeilberg uit de Kunst in Avondvierdaagse DEURNE – Van woensdag 12 tot en met zaterdag 15 juni werd in Deurne de Avondvierdaagse gehouden. In totaal namen 1.300 wandelaars aan het evenement deel. Daarbij zijn nog niet... 18 juni 2019 - 16:12
Peelfeesten drukbezocht en gezellig HELENAVEEN – De organisatie van de Peelfeesten, die op 14, 15 en 16 juni plaatsvonden in Helenaveen, kijkt terug op een geweldige 26ste editie. De Peelfeesten waren alle dagen drukbezocht... 17 juni 2019 - 15:12
Van alles te doen in Deurne DEURNE – Komend weekend is er van alles te doen in Deurne. In Helenaveen en Sint Jozefparochie zijn het hele weekend activiteiten, zaterdag wordt de Avondvierdaagse afgesloten en in Neerkant... 14 juni 2019 - 16:57
Viering 75 jaar Maria-Vredeskapel DEURNE – Het is dit jaar 75 jaar geleden dat in Deurne -in het laatste oorlogsjaar- de Maria-Vredeskapel gebouwd werd. De kapel werd op 14 juni 1944 voor het eerst... 14 juni 2019 - 15:49
Nieuwe expositie in Willibrorduskerk DEURNE – In de Willibrorduskerk in Deurne wordt zondag 16 juni, aansluitend aan de viering van 10.30 uur de expositie 950 jaar Kerk in Deurne geopend. De expositie is tot... 14 juni 2019 - 15:18